Studia pedagogiczne

Jak to jest z tymi studiami pedagogicznymi ?


 

Moja wypowiedź i wszelkie informację oraz doświadczenia związane będą z uczelnią pedagogiczną, na której studiowałam, a więc Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna.

      

W poście chciałabym zawrzeć najbardziej istotne sprawy i odpowiedzi na pytania, które kłębiły mi się w głowie przed wyborem tego kierunku kształcenia.

1. Testy wstępne

2. Co zdawać na maturze i jakie wyniki są potrzebne? 

3. Czy należy być uzdolnionym muzycznie/plastycznie? 

4. Jakie przedmioty będą realizowane ? Które z nich były przydatne, a które nie?

5. Czy są to trudne studia? 

6. Kwestie finansowe nauczycieli ?

7. Dlaczego ten kierunek i dla kogo?

ad.1.  Testy wstępne

Kiedy rozpoczynałam studia, a więc w 2017 roku nie było testów wstępnych, jednak wielokrotnie o nich słyszałam od profesorów. 

Polegały głównie za sprawdzeniu predyspozycji muzycznych kandydatów, potrafieniu wystukać podanego rytmu oraz dykcji.

W 2019 wprowadzono system jednolitych 5-letnich studiów pedagogicznych i wróciły testy wstępne na Krakowskiej uczelni.  

Całe szczęście, że mnie ominęły... bo zapewne bym się na te studia nie dostała. :( 

Plan studiów na UP wypełniony jest zajęciami kształcącymi nasze zdolności muzyczne, co dla niektórych jest bardzo uciążliwe, bo nie czują się dobrze w tej roli, jednak jest to bardzo przydatne i ułatwiające naszą pracę z dziećmi. Do przedmiotów muzycznych wrócę przy okazji omawiania punktu 4. 

ad. 2 Co zdawać na maturze i jakie wyniki są potrzebne? 

 Chcąc dostać się na pedagogikę ze specjalnością pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna na Uniwersytecie Pedagogicznym kluczowy był dla mnie: język polski, najlepiej zdawany na poziomie rozszerzonym. W kolejnych latach wprowadzono też język angielski. 

Na studia z listy rezerwowej dostały się osoby mające 70% wzwyż z języka polskiego na poziomie rozszerzonym. 

ad. 3 Czy należy być uzdolnionym plastycznie/muzycznie? 

Studia pedagogiczne wiążą się nierozerwalnie z zajęciami plastycznymi i muzycznymi, jednak nie trzeba aż tak bardzo się tego bać. Na zajęciach śpiewa i gra się stosunkowo łatwe do nauczenia się piosenki oraz nie wykonuje się nie wiadomo jak złożonych prac plastycznych. Dla chcącego nic trudnego. :-) Osobiście byłam przerażona, po pierwszych zajęciach muzycznych byłam bliska płaczu i próbowałam uczyć się wszystkiego na już... Było to kompletnie nie potrzebne. Wystarczą chęci i systematyczność. 

Oto przykładowe piosenki i prace plastyczne wykonywane w trakcie studiów:  

AKTUALNOŚCI 2016/2017 - czarnoborska2a

Zajęcia plastyczne miały głównie na celu ukazanie metod i technik, które następnie można wykorzystać w pracy z dziećmi. Jednak u nas bardzo uciążliwe było to, jak wiele pieniędzy było trzeba wydać na wszystkie te materiały :-(

ad. 4 Jakie przedmioty będą realizowane ? Które z nich były przydatne, a które nie?

Wszystkie przedmioty, które realizowane będą w toku studiów wypisane są w tzw. Planie studiów. U mnie były to następujące: 








 

Widząc nazwy niektórych przedmiotów nie wiedziałam co mogą za sobą kryć, jeśli mam być szczera  to ich znaczenie poznałam dopiero wtedy, kiedy zaczęłam na nie uczęszczać, także dajcie sobie czas i nie zamartwiajcie się na zapas. 

Chciałabym je teraz podzielić na takie, które rzeczywiście nauczyły mnie czegoś wartego wykorzystania i na takie, które poza przesłankami teoretycznymi nie przyniosły żadnych innych korzyści. W poniższej tabeli wypisze przedmioty, w których naprawdę chętnie uczestniczyłam i dlaczego.

Nazwa przedmiotu

Wyjaśnienie

Plastyka w edukacji dziecka

Sam przedmiot podzielony był na wykłady i ćwiczenia. Ćwiczenia pokazały mi wiele metod i technik plastycznych wartych wykorzystania. Wykłady były już nieco mniej ciekawe. Oglądanie 1,5h obrazów i słuchanie ich opisów może odrobinkę znudzić 😉

Muzyka w edukacji dziecka

Pierwsze zajęcia muzyczne na studiach, miały na zadanie wprowadzić nas w świat muzyki, zapoznać bądź powtórzyć informacje związane z teorią muzyki, jednak głównie na tych zajęciach śpiewałyśmy, tańczyłyśmy i wykorzystywałyśmy wszystkie poznane piosenki w praktyce.

Emisja i higiena głosu

Mimo, że na początku bardzo bałam się tych zajęć, ponieważ jestem osobą nie potrafiącą śpiewać, to bardzo pomogły mi one nauczyć się panować nad swoim głosem i  nad jego potencjałem.

Literatura i media dla dzieci

Początkowo myślałam o tych zajęciach jako o takich, które ponownie będą nam ukazywały znane już bajki, jak np. Czerwony Kapturek itp. Jednak miło mnie zaskoczono i poznaliśmy i uczyliśmy się interpretować współczesną literaturę dziecięcą. Przykładowe tytuły:

- Praktyczny Pan;

- Nikt nas nie upomni.

Wszelkie metodyki

Każdy przedmiot ze słowem „metodyka” był bardzo cenny. Nie uczyliśmy sie już tam zabaw, piosenek itp. ale sposobów JAK ich nauczać.

Praca w klasach terapeutycznych i integracyjnych

Niestety zbyt mało jest takich przedmiotów na tym kierunku, a bardzo szkoda. Bardzo często się zdarza, że w naszej klasie znajdują się uczniowie, którzy nie posiadają orzeczenia, a powinni, a my jako nauczyciele jesteśmy bardzo słabo przygotowani do prowadzenia zajęć z takimi dziećmi.

Gra na instrumentach muzycznych

Od razu zapowiadam, że na tym kierunku nauczycie się grać zarówno na flecie, jak i na keyboardzie 😉 Było to dla mnie niezmiernie ciężkie, ale bardzo się  cieszę, że nabyłam te umiejętności.

Praktyka

Praktykę na UP odbywa się już na pierwszym roku studiów, jest to niestety tylko obserwacja, ale cieszyło mnie to, że już od pierwszych lat mogę się chociaż troszkę wdrożyć w to, jak wygląda ten zawód od podszewki. Na drugim roku praktyki, prowadzimy już zajęcia, jednak zazwyczaj robi się to w parach.

Na trzecim roku już sami musimy znaleźć sobie placówkę – przedszkole/szkoła – gdzie odbywamy 2 tygodnie ciągłego prowadzenia zajęć z jedną grupą/klasą.

 

Praktyka to bez wątpienia najbardziej kształcąca forma nauki na tej uczelni, zwłaszcza, gdy trafia się na tak inspirujących nauczycieli, na jakich mi udawało się trafić 😉

 
 

 ad.5 Czy są to trudne studia? 

 Na to pytanie nie da się jednoznacznie odpowiedzieć. Dla osób, które nigdy nie miały styczności ze śpiewem, grą na instrumentach bądź większego związku z plastyką mogą być trudne. Jedyne co mogę powiedzieć na pewno, to, to że są bardzo wymagające i czasochłonne. Trzeba pisać wiele scenariuszy, przygotowywać do nich pomoce dydaktyczne, eseje itp.  

ad. 6 Kwestie finansowe nauczycieli ?

To kwestia, którą przytoczy Wam wiele osób, których poprosicie o rade, czy wybrać ten kierunek studiowania. Zarobki nauczycieli są jawne i dostępne, jednak ich wysokość zależy od wykształcenia oraz awansu zawodowego. Można o nich przeczytać tutaj: 

https://strefabiznesu.pl/zarobki-nauczycieli-w-2020-roku-moga-liczyc-na-podwyzki-ile-wyniesie-minimalne-i-srednie-wynagrodzenie-nauczycieli-w-2020/ar/c10-14588569

ad. 7 Dlaczego ten kierunek i dla kogo?  

 Wybierając ten kierunek nie byłam do niego do końca przekonana, a po pierwszym semestrze byłam gotowa go rzucić. Dopiero po pierwszych praktykach i pierwszych laurkach od dzieciaków, poczułam, że to moje miejsce ;-)             

                        

 

Gdyby komuś udało się przeczytać, ten długaśny post i jeszcze nasunęłoby się jakieś pytanie, czekam na komentarze ;-) 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Gra ściganka

Emblematy/ znaczki dla przedszkolaków